Zeg duizend keer nee

In elk Nederlands ziekenhuis vliegen de projecten en programma’s je om de oren. We hebben de neiging Šlles aan te pakken, om maar succesvol te zijn. Al die mooie ideeŽn hebben vast draagvlak en nut, maar wat doen we onze mensen eigenlijk aan? Mijn conclusie is: we willen en doen teveel. De focus ontbreekt.

Zelf maak ik regelmatig mee dat een consultant een uitstekend verbeterplan presenteert. De boodschap luidt dan dat het personeel er vitaler van wordt of dat de veranderkracht in de organisatie zal stijgen. Zeg daar maar eens nee tegen. Toch zouden we ons vaker moeten afvragen wat werkelijk zin heeft. CreŽren we rust of juist onrust? Moeten we niet eerst een ander project afmaken? En wanneer zeggen we eens ‘stop’? Om met Steve Jobs te spreken: je moet tegen duizend dingen nee zeggen, om ťťn ding goed te doen.

En als we dan volmondig kiezen voor ťťn richting, moeten we ons daar ook aan houden – zelfs als het organisatorisch grote gevolgen heeft of als het leidt tot impopulaire beslissingen. Ik zie soms dat een projectteam maandenlang heeft gewerkt aan een goed onderbouwd plan, maar dat het bestuur de implementatie ervan toch niet aandurft. We willen wel vooruit, maar houden tť graag vast aan oude zekerheden.

Ik denk dat hier een belangrijke opdracht ligt voor zorgbestuurders. Laten we ophouden met eindeloos analyseren en vergaderen en in plaats daarvan knopen doorhakken en strak koers houden. De zorg is erbij gebaat als we teruggaan naar de basis en duidelijke keuzes maken. Dat creŽert niet alleen ruimte en overzicht, maar houdt ons ook in beweging. Daarna komen die vitaliteit en veranderkracht vanzelf.

dr. Kjeld Harald Aij, MBA is directeur Erasmus MC, Thema Dijkzigt. Als verpleegkundige en bedrijfskundige heeft hij ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Hij publiceerde de boeken ’Ter observatie – Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen’,Wie vraagt wordt beter’ en ‘L≤ Zorg. Lean leiderschap in de praktijk’.