Wat de zorg kan leren van... Nike

Al jaren gebruik ik in mijn werk de slogan van Nike: Just do it! Het verhaal gaat dat deze drie woorden zijn geïnspireerd op de laatste woorden van de beruchte crimineel Gary Gilmore, die in 1977 door een vuurpeloton werd geëxecuteerd. Gilmore's laatste woorden waren: ‘Let’s do it’. Dan Wieden, een van de medeoprichters van reclamebureau Wieden+Kennedy verfijnde jaren later de zinsnede om beter aan te sluiten bij de waarden van Nike, wat resulteerde in de geboorte in 1988 van 'Just Do It'.

Het sportmerk Nike heeft denk ik weinig introductie nodig. Iedereen heeft wel eens een shirt, een paar schoenen of een trainingsbroek van het merk aan gehad. Opgericht in 1964 door Bill Bowerman en Phil Knight als Blue Ribbon Sports en in 1971 hernoemd naar Nike. Inmiddels met bijna 80.000 mensen in dienst en een omzet in 2023 van ruim 50 miljard dollar. De ontstaansgeschiedenis van het bedrijf is mooi beschreven in het boek Shoe Dog van Phil Knight. Het logo, de Swoosh, is een van 's werelds herkenbaarste en bekendste merktekens.

Nog regelmatig zie ik bij de zorginstellingen waar ik op bezoek ben drempels om te starten met nieuwe projecten. Al is het idee nog zo goed, er zijn altijd redenen waarom men toch niet gewoon gaat beginnen. Mijn boodschap is dan echter steevast: Ga niet wachten tot iets helemaal uitgekristalliseerd is, het van toepassing is op al jouw patiënten, het volledig vergoed wordt door de zorgverzekeraar en het ook nog eens gekoppeld is aan het EPD. Dat zijn namelijk vaak heel goede redenen om vooral nog niet te beginnen en sterker nog: er zijn daarnaast nog 1001 andere redenen om niet te starten. Het mooie is echter dat als je wél besluit om gewoon te beginnen, je in beweging komt en de reis begonnen is. En natuurlijk kunnen en zullen er altijd tegenvallers komen. Maar omdat je op reis bent, word je gedwongen daar ter plekke mee te dealen. En die druk zorgt er in mijn ervaring voor dat je vaak de noodzakelijke oplossingen vindt. En wat ik daarnaast echt heel inspirerend vind, is dat als je wel begint, je er achter komt dat je soms ook totaal onverwachte meevallers hebt. En daar kom je natuurlijk alleen maar achter als je gewoon begonnen bent. Just do it dus!

Ik gebruik vaak het voorbeeld van DiSofa Online Therapie om deze onverwachte voordelen te illustreren. In 2017 startte ik met een collega in opdracht van GGZ Noord-Holland-Noord deze start-up onder de vleugels van de moederorganisatie. We leverden 100% online Basis-GGZ. Dat was destijds, voor de coronapandemie, nog niet algemeen geaccepteerd en we kregen dan ook veel commentaar: dat het niet mocht, dat het toch niet persoonlijk was en dat er een tekort aan personeel was dus dat we vast niemand konden vinden. Wij dachten echter dat wij door het online werken de wachttijd konden verkorten en de behandeling veel cliëntvriendelijker konden maken en gingen gewoon beginnen. Wat we echter nooit hadden verwacht, was dat we heel veel sollicitatiebrieven kregen van GZ-psychologen. Een beroepsgroep waar een enorm tekort aan was! Wat bleek: doordat we volledig online werkten, maakte het niet uit waar onze behandelaren woonden. En voor de groep GZ-psychologen die niet in Nederland woonden waren wij zeer interessant, omdat zij op die manier gewoon Nederlandse cliënten konden behandelen, wat nodig was om hun BIG-registratie te behouden! Win-win dus! Vervolgens zagen we dat we doordat onze behandelaren overal ter wereld woonden, wij onze cliënten moeiteloos in de avonduren konden behandelen. Want behandelaren die in de VS wonen, hebben een werkdag die in Nederlandse tijd van 14:00 tot 22:00 uur loopt. En een van onze GZ-psychologen in Israël vroeg of zij ook op zondag mocht werken, omdat het daar op vrijdag en zaterdag weekend is. Wij hadden uiteraard geen bezwaar! Zo hadden wij de onverwachte meevaller dat wij met voldoende personeel, zonder probleem 7 dagen per week, ook in de avonduren, cliënten konden behandelen. Allemaal doordat wij de slogan van Nike ter harte hadden genomen!

Joris Arts, Zorgprofessional, Bestuurder, Toezichthouder, Auteur, Zorgspreker en Zorginnovatie-expert. Auteur van het boek: Wat de zorg kan leren van... 46 eye-openers uit andere sectoren

Vind je het leuk om meer te lezen van Joris Arts? Schrijf je dan HIER in voor zijn nieuwsbrief.