Het meditatieve gesprek

Stel! Je hoofd is leeg, je ervaart daardoor direct rust en ontspanning. Door met je aandacht bij je ademhaling te zijn, heb je een verbondenheid met jezelf. Je bent je bewust van je lichaam en je stelt je open voor je omgeving. Je waarnemingen zijn scherp. Je bent in het moment. Nu is de vraag of het mogelijk is om in bovenstaande staat van leegte en ontspanning een effectief gesprek te voeren. Ben je nog handelingsbekwaam als je weinig of geen gedachten hebt? Ben je nog in staat om de juiste vragen te stellen, de juiste beslissingen te nemen en effectief te reageren op de ander?

Stel! 

Je hoofd is leeg, je ervaart daardoor direct rust en ontspanning. Door met je aandacht bij je ademhaling te zijn, heb je een verbondenheid met jezelf. Je bent je bewust van je lichaam en je stelt je open voor je omgeving. Je waarnemingen zijn scherp. Je bent in het moment.

Nu is de vraag of het mogelijk is om in bovenstaande staat van leegte en ontspanning een effectief gesprek te voeren. Ben je nog handelingsbekwaam als je weinig of geen gedachten hebt? Ben je nog in staat om de juiste vragen te stellen, de juiste beslissingen te nemen en effectief te reageren op de ander?

Wat gebeurt er op zo'n moment? Door de ontspanning en de innerlijke rust, heb je beter contact met jezelf en met de ander. Je staat open voor wat er werkelijk tussen die ander en jou gebeurt. De gevoelens en gedachten, die je in dit moment nodig hebt, komen als vanzelf omhoog. Omdat je hoofd leeg is, ben je je beter bewust van je eigen signalen en kan je effectief handelen. Ook de signalen van de ander pak je makkelijker op, waardoor je reacties meer to the point zijn. Het eenrichtingsverkeer, dat vaak gekoppeld is aan sterke doelgerichtheid en oplossingsdrang van managers, stopt.

Veel managers zijn zo druk bezig met wat ze moeten bereiken, zijn actief bezig oplossingen te bedenken voor problemen, zodat ze zichzelf en de ander niet zo goed waarnemen waardoor ze minder effectief zijn. Effectiviteit ontstaat binnen werkelijke interactie tussen mensen, daar waar ontmoeting kan plaatsvinden. Het zijn aspecten van coachend leiderschap, die voor veel managers een uitdaging zijn.

De innerlijke stilte maakt het mogelijk eigen gevoelens en gedachten waar te nemen en zo volledig in contact te zijn met jezelf en de ander. Omdat niet de tijd of het doel leidend is, maar aandachtig aanwezig zijn, ontstaat er een ander gesprek. Dat wat van belang is laat zich vanzelf zien, dat wat te zeggen is, is als vanzelf aanwezig. Ik noem dit het meditatieve gesprek. Niet het “hebben en doen” zijn uitgangspunt, maar het “zijn”. De kunst van het niet doen waarin alles ontstaat.

Je impulsen (gedachten, gevoelens en intuïtie) wijzen je de weg. Je weet wat het beste is voor dat moment. Je weet wat je nu aan de orde moet stellen of beter kan laten wachten, je weet welke vraag je moet stellen en hoe deze te formuleren en te timen, je weet wanneer je moet confronteren en wanneer het beter is los te laten. Je hebt een innerlijk kompas dat het beste functioneert als de drukte in je hoofd stopt, als je ophoudt met iets te moeten en het over kan laten aan situaties in het moment.

Is het meditatieve gesprek dan zonder doel? Neen, er is een helder doel. Want we willen tenslotte ergens naar toe. Geest en lichaam hebben een doel nodig om ergens te komen. Het doel voor het gesprek en de agenda bepaal je en wordt daarna weer losgelaten. Hierdoor is het doel een intentie geworden en weten lichaam en geest wat te doen op het juiste moment in de juiste volgorde.

Het kunnen horen en volgen van je impulsen zal je het gevoel geven meer in het leven te staan. Je brengt naar buiten wat er in je leeft en je zal merken dat dat een positieve weerklank geeft in je omgeving. Je brengt meer van jou in. Wat jij kan inzetten is jouw specifieke kwaliteit, jouw manier van kijken en reageren met jouw accenten. Door te reageren op je impulsen en je te richten op je innerlijke kompas, realiseer je jezelf en zal je je gelukkig voelen in het naar buiten brengen van jouw unieke talent.

 VDH Coaching

Jeroen van Ewijk
Seniorcoach en teamtrainer

 

Jeroen van Ewijk heeft ruim 30 jaar ervaring met HRM binnen profit en non-profit organisaties. Binnen Van Der Hoef en Partners ondersteunt hij de directie en het team bij vraagstukken rond werken, samenwerken, persoonlijke- en teamontwikkeling.