Het organiseren en handhaven van een veilige zorgomgeving vraagt altijd om aandacht.


Hoe is het gesteld met de veiligheid in het gebouw waar u met uw cliŽnten werkt? Dit zult u zichzelf niet dagelijks afvragen, want als het goed is, hoort dit voor uw ziekenhuis, instelling of zbc op orde te zijn. Een veilig gebouw wordt immers door de wet vereist en onveilig vastgoed impliceert een grotere kans op bedrijfsongevallen, schades, claims en boetes. Het devies is dus: veiligheid voorop.

Helaas blijkt in de praktijk dat het management niet altijd goed heeft opgelet en er niet aan de wettelijke verplichtingen wordt voldaan. Dat levert bij brand en andere calamiteiten ernstige risico’s voor cliŽnten ťn medewerkers en voor de continuÔteit van de organisatie op.

Gelukkig kunt u zelf veel doen om te zorgen dat de veiligheid goed geregeld is. Een voorwaarde is dat u zich bewust bent en zich heeft op de aanwezige risico’s, maar ook dat u kennis heeft van de mogelijke maatregelen, ťn periodieke controles houdt. Als gereedschap daarvoor staat u de zogenaamde Risico- Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) ter beschikking.

Risico-inventarisatie en Risico-evaluatie
De RI&E geeft gestructureerd inzicht in de bestaande risico’s. Hoe werkt het?
Een deskundige inspecteur inventariseert alle risico aspecten en geeft tevens aan op welke wijze en met welke interval controles plaats dienen te vinden. U heeft dan een totaaloverzicht aan welke eisen u moet voldoen. Van “onbewust onbekwaam” naar “bewust bekwaam”.

Maatregelen voor een betere veiligheid in uw gebouw
Staat voor u een betere veiligheid voorop? Dan kunt u denken aan bijvoorbeeld de volgende maatregelen:

  1. Geef vluchtroutes duidelijk aan en regel plattegronden en bewegwijzering voor een duidelijke indicatie van de vluchtroutes.
  2. Zorg voor brandbeperkende middelen door het plaatsen van blussers, compartimentering en sprinklers en train BHV-ers in de werking.
  3. Installeer noodverlichting zodat men zich kan oriŽnteren als de elektriciteit uitvalt. Het voorkomt paniek en bevordert een snelle evacuatie.
  4. Installeer handmelders voor alarmering zodat calamiteiten praktisch en snel gemeld kunnen worden aan hulpdiensten.
  5. Organiseer ontruimingsoefeningen waardoor u de sterke en zwakke punten van een ontruimingsplan blootlegt. Tegelijkertijd traint u vaardigheden van de bedrijfshulpverleners (BHV-ers). 
  6. Oefen ook met nooddeuren, want deze werken vaak net even anders dan normaal.

Voer periodieke controles uit voor verhoogde veiligheid!
Het inrichten van de juiste maatregelen is niet het probleem. De uitdaging zit in het handhaven, zodat alles in alle situaties en omstandigheden conform de eisen werkt. Juist daar ligt vaak niet de aandacht van het management. Tot het fout gaat. U wilt in nood niet meemaken dat de poederblusser op uw afdeling het plots niet doet of dat bij brand uw BHV-ers niet weten hoe een brandslang werkt.
Het is dus van belang dat brandblussers, alarmsystemen, liften, verwarmingsinstallaties, vluchtroutes en nooddeuren periodiek gecontroleerd worden. Het organiseren van ontruimingsoefeningen draagt bovendien bij aan een veiliger werkomgeving.

NoClaims Software
Alles bij elkaar zijn er meer zaken te doen dan u lief is en maar waar u als verantwoordelijke manager wel aan dient te denken. Een goed overzicht en daarna het organiseren en handhaven ervan zijn van belang. Handige en eigentijdse software, zoals NoClaims, biedt uitkomst. U kunt hierin alle genoemde zaken die van belang zijn registreren. Bovendien worden te nemen acties automatisch geagendeerd en wordt de voortgang bewaakt.
Kijk op de website van NoClaims voor meer informatie en een demo.

No Claims is onderdeel van Fortrus, een gerenommeerd bedrijf op het gebied van beheer en onderhoud met specialisme op het gebied van bedrijfsveiligheid en -onderhoud.

keer gelezen
Reageer | reacties

Let op: de Anti-spam code is slechts 15 minuten geldig.
Tip: als u een reactie met veel woorden heeft, typ deze dan eerst in Word en plak hem vervolgens in het Reactieveld hieronder.