Door het woord geven


Veel mensen houden van praten en nemen het woord. Vaak lijkt het erop dat ze liever praten dan luisteren. Gisteren wilde ik olie bijvullen van de auto en de buurman zag mij. Hij zei “Oliepeil meten?” Ik knikte en vroeg aan hem “Hoe gaat het?” Vervolgens vertelde hij over zijn hobby, de kinderen, het werk, de buurvrouw, de verbouwing, voetbal, de tuin, lekkere gerechten, de kleinkinderen, de hond, ziekte, leed en de dood. Na 15 minuten geluisterd te hebben reikte ik naar de dop van de olie. “Ik houd je niet van je werk” sprak de buurman en vertrok met zijn hond. Het ging niet over mij en ook niet echt over hem. Ik vulde de motor bij met ¾ liter olie.

Gedachten zijn krachtig, een uitgesproken gedachte is krachtiger en de gedachte concreet uitvoeren is het meest krachtig. Zo kan je best eens uit boosheid denken “Ik vermoord mijn broer”. Als je dit tegen verschillende mensen gaat zeggen, neemt de betekenis beslist toe. Het werkelijk vermoorden van je broer is een heel krachtig effect van de gedachte. Je weet natuurlijk dat het belangrijkste bij boosheid is niet te handelen. Geuite boosheid berokkent veel effect bij jezelf en bij de ander. Beter is het om innerlijk tot rust te komen en je eigen boosheid te onderzoeken. Een dergelijk onderzoek leidt er meestal toe, dat je niets meer hoeft te doen naar die ander. De pijn in jou wordt niet veroorzaakt door de ander. De ander maakt de pijn, die in jou al aanwezig is, alleen maar wakker. Wat niet in jou leeft kan niet wakker gemaakt worden.

Gedachten zijn krachten. En uitgesproken gedachten zijn krachtiger. Als je tegen verschillende mensen zegt dat je gaat afvallen, heeft dat meer kracht, dan wanneer je dit voor jezelf houdt. Tegen iemand zeggen dat je hem of haar leuk vindt, heeft een sterk effect. Zo heeft het uitspreken van negatieve gedachten ook veel impact. Vaak zeggen wij gedachteloos dingen tegen mensen. Een terloopse opmerking, een grap over iemand, een roddel kan schade geven. De oorsprong van negatief denken en spreken heeft vaak te maken met een verkeerde waarneming of een onjuist en niet diepgaand begrip van jezelf en de ander. Door onoplettend te spreken en onvoldoende te luisteren kunnen wij spanning bij anderen veroorzaken. Gedachteloos praten, niet bewust zijn van wat je zegt kan grote effecten hebben.

Ik kom uit een gezin waarin negatief oordelen over andere mensen gewoon was. Tijdens een opleiding werd ik mij bewust van dit mechanisme. Door negatief te zijn over anderen, voelde ik mij beter dan die ander (dacht ik). Ik onderzocht mijn gedachten en schrok van de negativiteit in mij. Ik vroeg mij af wie ik wilde zijn. Woorden als vriendelijk, begripvol en behulpzaam kwamen in mij op. Vanaf die tijd heb ik mij veel minder laten leiden door deze negatieve gedachten, alhoewel ze nog steeds in mij op kunnen komen, maar minder vaak dan eerst.

Door woorden kunnen wij ook vrede en geluk brengen. Door liefdevol te spreken en diepgaand te luisteren kunnen wij een glimlach opwekken bij de ander, zelfvertrouwen vergroten of pijn verlichten. Door positief te spreken kunnen wij andere mensen helpen met lastige situaties. Wij kunnen ons meer richten op diepgaand begrip, geluk en liefde voor een ander en voor onszelf. Wie wil je zijn en wat wil je betekenen?

Liefdevol en aandachtig spreken is een geschenk aan jezelf en de ander. Als wij iets positiefs denken heeft dat direct een effect op onszelf en de ander. Zeker als we het uitspreken. Wij kunnen door het woord geven. Als je een positieve bijdrage wilt leveren aan anderen, neem je dan voor om enkele malen per dag iets te zeggen waardoor vrede en geluk bij een ander toeneemt. Doe dit welgemeend. Vrede en geluk zullen dan ook jouw deel zijn. Geven is leuker dan ontvangen. En als je geeft, ontvang je het geluk van jezelf en de ander.

Bron: de vijf aandachtsoefeningen van Thich Nhat Hanh. 

keer gelezen
Reageer | reacties

Let op: de Anti-spam code is slechts 15 minuten geldig.
Tip: als u een reactie met veel woorden heeft, typ deze dan eerst in Word en plak hem vervolgens in het Reactieveld hieronder.






 

Jeroen van Ewijk heeft ruim 30 jaar ervaring met HRM binnen profit en non-profit organisaties. Binnen Van Der Hoef en Partners ondersteunt hij de directie en het team bij vraagstukken rond werken, samenwerken, persoonlijke- en teamontwikkeling.