Artikelen

 


Je impulsen volgen

1 november 2018

Veel leidinggevenden zijn tijdens gesprekken zo druk bezig met wat ze moeten bereiken, ze zijn zo actief bezig oplossingen te bedenken voor problemen, dat ze zichzelf en de ander moeilijk kunnen waarnemen. Actiebereidheid, gedachtendruk en moetismen zetten ruimte en aandacht voor de ander onder druk. Terwijl modern (coachend) leiderschap juist stoelt op werkelijke interactie en ontmoeting met de ander.
Lees meer

keer gelezen

Door het woord geven

19 juni 2018

Veel mensen houden van praten en nemen het woord. Vaak lijkt het erop dat ze liever praten dan luisteren. Gisteren wilde ik olie bijvullen van de auto en de buurman zag mij. Hij zei “Oliepeil meten?” Ik knikte en vroeg aan hem “Hoe gaat het?” Vervolgens vertelde hij over zijn hobby, de kinderen, het werk, de buurvrouw, de verbouwing, voetbal, de tuin, lekkere gerechten, de kleinkinderen, de hond, ziekte, leed en de dood. Na 15 minuten geluisterd te hebben reikte ik naar de dop van de olie. “Ik houd je niet van je werk” sprak de buurman en vertrok met zijn hond. Het ging niet over mij en ook niet echt over hem. Ik vulde de motor bij met ĺ liter olie.
Lees meer

keer gelezen

Psychiatrie houd je bij je leest!

8 maart 2018

De afgelopen maanden is de psychiatrie weer veel in het nieuws geweest en meestal in negatieve zin. Zo verscheen het bericht dat 60% van de gedetineerden een psychiatrische stoornis heeft en ondanks de Penitiaire Psychiatrische Centra onvoldoende (na) zorg krijgt door tekortschietende psychiatrische zorg. Recent is het nieuws van het hoge aantal vacatures voor psychiaters in de GGZ-instellingen terwijl er voldoende psychiaters zijn in Nederland zeker wereldwijd gezien. Ook de casus Bart van U. zette de psychiatrische zorg in een negatief daglicht en de opmerkingen van de Nationale Politie dat er meer doden vallen door psychiatrische patiŽnten dan door terroristische aanslagen was een duidelijk statement aan de GGZ.
Lees meer

keer gelezen

Doelen halen en het woordje “niet”

18 januari 2018

Mensen willen graag creŽren en willen dingen veranderen of verbeteren. Ze willen iets bereiken of ze willen ergens vanaf. Ze willen het een niet meer of het ander juist minder. Juist “iets niet” zorgt voor moeilijk haalbare doelen. De begrippen “niet” en “geen” bestaan namelijk niet in ons bewustzijn. Niets bestaat alleen bij de gratie van iets. Niets is niet-iets. Eerst is er iets, daarna kun je zeggen dat het er niet is. Je roept iets op in je brein en je geeft vervolgens de opdracht het te laten verdwijnen. Alleen het brein werkt niet op die manier. Door iets niet te willen roep je het niet gewenste beeld juist op, waardoor je het bekrachtigt.
Lees meer

keer gelezen

Natuurlijk samenwerken: de 3 P’s

7 december 2017

Hedendaagse vraagstukken in de zorg die in de aanpak meerdere personen vereisen worden steeds complexer. Er moet meer kwaliteit geboden worden met voortdurende innovaties (bijv. zelfsturende teams) maar wel voor minder geld en zonder fouten. En als de vraagstukken niet al complex zijn, dan worden ze het wel door de interacties van de personen die erbij betrokken zijn. Door de onderlinge dynamiek van actoren en factoren in en rondom het netwerk hebben we te maken met wat men in de complexe systeemtheorie emergentie noemt: onverwachte en niet te voorspellen ontwikkelingen. Alleen als we direct en ter plekke in kunnen spelen op deze ontwikkelingen zijn we in staat om met deze complexiteit om te gaan. Vreemd genoeg is het juist eenvoud dat we nodig hebben in de aanpak bij complexiteit.
Lees meer

keer gelezen

Maak je eigen geluk!

9 november 2017

Je denkt dat jij je gedachten denkt, Maar je gedachten denken jou. Je leeft het leven van je gedachten. Onze beelden en overtuigingen bepalen wat we zien. We zien de dingen niet, zoals zij zijn, we zien ze zoals we zelf zijn. We zien een door ons zelf gecreŽerde wereld. Hoe kan het anders, dat de een de pest aan iemand heeft en een ander deze persoon heel aardig vindt. Hoe kan het dat de een het heerlijk vindt om veel ruimte te krijgen van zijn leidinggevende en een andere medewerker zich juist voelt zwemmen. We zien geen objectieve wereld, maar onze eigen werkelijkheid. De wereld spiegelt wie we zijn.
Lees meer

keer gelezen

Het organiseren en handhaven van een veilige zorgomgeving vraagt altijd om aandacht.

26 oktober 2017

Hoe is het gesteld met de veiligheid in het gebouw waar u met uw cliŽnten werkt? Dit zult u zichzelf niet dagelijks afvragen, want als het goed is, hoort dit voor uw ziekenhuis, instelling of zbc op orde te zijn. Een veilig gebouw wordt immers door de wet vereist en onveilig vastgoed impliceert een grotere kans op bedrijfsongevallen, schades, claims en boetes. Het devies is dus: veiligheid voorop.
Lees meer

keer gelezen

A lousy start makes a lousy end

20 juli 2017

‘Waarom is het vaak zo lastig om afspraken na te komen na een toch ogenschijnlijk goed genomen besluit?’ Veel samenwerkingsverbanden worstelen met deze vraag, waaronder bestuurders en professionals in de zorg. Als redenen worden vele uiteenlopende argumenten genoemd. Maar echt goed begrijpen doet men het niet. De regels van besluitvorming lijken goed in acht te zijn genomen; een ieder was betrokken in het proces en uiteindelijk is men met elkaar tot een duidelijke keuze voor de oplossing en de aanpak gekomen. Daar ligt het blijkbaar allemaal niet aan. De oorzaak van een onvoldoende gedragen besluit blijkt vaak gelegen te zijn in een onduidelijke gemeenschappelijke probleemstelling. De keuze voor een oplossing wordt immers bepaald door de formulering van de juiste en vooral gedeelde probleemstelling.
Lees meer

keer gelezen

Het meditatieve gesprek

29 juni 2017

Stel! Je hoofd is leeg, je ervaart daardoor direct rust en ontspanning. Door met je aandacht bij je ademhaling te zijn, heb je een verbondenheid met jezelf. Je bent je bewust van je lichaam en je stelt je open voor je omgeving. Je waarnemingen zijn scherp. Je bent in het moment. Nu is de vraag of het mogelijk is om in bovenstaande staat van leegte en ontspanning een effectief gesprek te voeren. Ben je nog handelingsbekwaam als je weinig of geen gedachten hebt? Ben je nog in staat om de juiste vragen te stellen, de juiste beslissingen te nemen en effectief te reageren op de ander?
Lees meer

keer gelezen

Grip op perfect samenwerken

24 mei 2017

Om perfect samen te kunnen werken en niet te ontsporen heeft een team grip op de GRIP randvoorwaarden. Het succes van een team wordt niet zozeer bepaald door de individuele leden van een team. Wie er in het team zit blijkt amper van belang te zijn. Het succes wordt voornamelijk bepaald door de verbinding en interacties tussen de leden van het team. Het gaat erom hoe de teamleden met elkaar omgaan. Uit onderzoek (Google) blijkt het belang van een psychologisch veilige omgeving op basis van een aantal specifieke gedragsnormen in de onderlinge interacties. Gedragsnormen die worden genoemd zijn: vrij voelen om je uit te spreken, kwetsbaar durven opstellen, vragen stellen en met ideeŽn komen zonder het gevoel te hebben dat je kan worden uitgelachen.
Lees meer

keer gelezen

De kunst van samenwerken bij complexe problemen

2 maart 2017

Bij complexe problemen is het de kunst om de samenwerking op basis van drie principes vorm te geven: relatie, richting en ruimte. In onze vorige blogartikelen zijn we ingegaan op de rol van zelfsturende teams in de complexe omgeving van de zorg. In dit blogartikel willen we verder ingaan op de kunst van samenwerken bij de complexe problemen die zich voordoen. Bij een complex probleem in de werkomgeving hebben we te maken met een ondoorgrondelijke samenhang en dynamiek tussen diverse op elkaar inwerkende actoren en factoren. Bij de aanpak zijn er in eerste instantie geen duidelijk oplossingen voor het probleem; deze dienen ook gaandeweg gevonden te worden.
Lees meer

keer gelezen

Elke moment is de Goeroe

2 februari 2017

Veel mensen zijn bezig zichzelf te ontwikkelen door opleidingen te volgen of zich te laten coachen. Vaak is het goed dat een extern iemand je een spiegel voorhoudt en je helpt dingen te zien, die je tot nu toe niet zag. Ook komt het voor dat mensen de signalen om aan zichzelf te werken negeren. Zo kan het dat iemand, die te weinig leert van overspannen zijn, nog een keer overspannen wordt. Ook gebeurt het dat mensen in een tweede relatie op de zelfde problemen stuiten als in de eerste (bijvoorbeeld weer een slaande alcoholistische partner, weer een echte binnenvetter of weer verliefd worden op een getrouwde man). Ook zijn er mensen die steeds weer een leidinggevende treffen die wel erg dominant is.
Lees meer

keer gelezen

Leiderschap & (ouderen)zorg

12 januari 2017

Er is geen ontkomen aan: als het over gezondheidszorg gaat, valt opvallend vaak het woord leiderschap. Met een verwijzing naar succesmodellen uit het bedrijfsleven wekken zo verschillende kopstukken en smaakmakers als oud-politici en bedrijfskundigen de indruk precies te weten welk leiderschap nodig is om de zorg anders, beter en efficiŽnter te organiseren.
Lees meer

keer gelezen

Zonder structuur een kort avontuur met zelfsturende teams

29 november 2016

Veel organisaties overwegen te starten met zelfsturende teams om goed in te kunnen spelen op de voortdurend veranderende omgeving en beter tegemoet te komen aan de behoeften van klanten en andere stakeholders. Deze organisaties willen richting en ruimte geven aan de teams in de hoop dat ze zich dichtbij de klant autonoom gaan organiseren.
Lees meer

keer gelezen

Zonder structuur geen avontuur voor zelfsturende teams

19 september 2016

‘Zonder structuur geen avontuur’: dit is waarmee we ons vorige artikel ‘De rationale voor zelfsturende teams’ hebben beŽindigd. In dit artikel geven we een toelichting wat we met structuur bedoelen en gaan we in op de start van dit avontuur. Bij zelfsturende teams moet het gaan om innovatie die structureel voor alle interne en externe stakeholders een meerwaarde oplevert. Het dient op voorhand duidelijk te zijn waar deze meerwaarde uit bestaat en hoe het gemeten gaat worden.
Lees meer

keer gelezen

Betrokkenheid en het nut van beoordelen

25 augustus 2016

Laatst werd ik uitgenodigd voor een gesprek met een bestuurder die “iets wilde doen om de samenwerking te verbeteren”. Voor de ingang stond bij de beste parkeerplaatsen het trotse bord “parkeren directie”. Mijn komst werd door de receptioniste met veel onderdanigheid naar de bestuurder aangekondigd. Hij wilde dat mensen in zijn organisatie meer zouden gaan samenwerken, liefst met een aanpassing van het...
Lees meer

keer gelezen

Het unieke talent in organisaties

21 juli 2016

Begin dit jaar schreef ik over het unieke talent. Mensen hebben een uniek talent en een unieke manier om dit te uiten. Ergens heeft iemand, of een organisatie, behoefte aan dat talent. Een talent wordt moeiteloos gegeven en het heeft een groot effect op anderen. Het unieke talent manifesteert zich, in eerste instantie, niet op gedragsniveau (competenties), maar op de kwaliteiten van het “zijn”. Het gedrag is gericht op doen en hebben. Het unieke talent komt voort uit de essentie van mensen.
Lees meer

keer gelezen

Wat is er mis met...

23 juni 2016

Voor een goed bestuur van (grote en complexe) organisatiestructuren zijn voor de bestuurder(s) strategische partnerships met alle stakeholders essentieel en een noodzakelijke voorwaarde om een optimale dienstverlening (het product) te realiseren. En wat ik daarbij waarneem is dat een verbinding met de ondernemingsraad zich vaak op een goed relationeel niveau beweegt maar in feite een instrumenteel karakter heeft. Dat kan en moet anders.
Lees meer

keer gelezen

Leiderschap in GGZ transitie

26 mei 2016

Het traditionele leren en ontwikkelen maakt plaats voor een wereld waarin je zelf verantwoordelijkheid neemt, zelf in de regie bent en je omringt met mensen die je inspireren om uiteindelijk je eigen doelen te realiseren. Wie deze wereld wil leren kennen, is bij ons welkom voor een ontdekkingstocht om kennis te vergaren; kennis die zal dienen als een bron van inspiratie!
Lees meer

keer gelezen

De rationale voor zelfsturende teams

31 maart 2016

Door de toenemende complexiteit zijn veel professionals het overzicht en het gevoel voor het zorgsysteem kwijtgeraakt. Velen voelen zich gevangen in een keurslijf van externe invloeden zoals richtlijnen, afspraken, regels en procedures. Het betreft niet alleen het vakinhoudelijke gebied, maar ook de diverse institutionele, professionele, juridische en fiscale constructies waarin gewerkt wordt.
Lees meer

keer gelezen

Ouderenzorg in 2020

3 maart 2016

Elke bestuurder wordt geacht een visie en een routeplan te ontwikkelen voor de toekomst van de eigen organisatie. Ik dus ook! Ik denk dat het belangrijk is eerst een beeld te schetsen over hoe de toekomst van de ouderenzorg er in zijn geheel uit zou kunnen zien. De trends komen o.a. naar voren uit publicaties van en presentaties door kenners over de ouderenzorg. Het valt mij op dat over de toekomst relatief grote eensgezindheid bestaat en dat men zelfs redelijk optimistisch is. Desondanks wacht ons een flinke klus, met name om de transformatie van de sector in goede banen te leiden.
Lees meer

keer gelezen

Het unieke talent

4 februari 2016

Je hebt een uniek talent en een unieke manier om dit te uiten. Er is iets dat je beter kunt dan wie ook in de wereld. Ergens heeft iemand, of een organisatie, behoefte aan dat talent. Jij kan dat talent moeiteloos geven, want als je dat unieke talent inzet, brengt het je in een flow; een ontspannen tijdloosheid met een groot effect op anderen.
Lees meer

keer gelezen

HR; een ambacht met...

7 januari 2016

Zo’n dertig jaar geleden bestond HR of P&O nog niet. Bedrijven en instellingen hadden wel een personeelsafdeling en een personeelschef (zo heette dat toen). De dienstverlening bestond voornamelijk uit administratieve zaken zoals contracten en zorgen voor een juiste salarisbetaling. . En o ja, er werd wel eens een training gegeven als er iets nieuws kwam in techniek of systemen.
Lees meer

keer gelezen

Van klachtrecht naar...

14 december 2015

Onlangs is door de eerste kamer de ‘wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg’ (WKKGZ) aangenomen en treedt in werking per 1 januari 2016. De nieuwe wet kent haar oorsprong in het wetsvoorstel ‘wet cliŽntenrechten zorg’ welk ontwerp in 2013 gesplitst werd. Kwaliteit van zorg en de afhandeling van klachten en geschillen worden in een aparte wet geregeld. De cliŽnt moet meer centraal staan. Kwaliteit van zorg begint bij cliŽntgerichtheid van de zorgaanbieder.
Lees meer

keer gelezen

Zonder I&A geen innovatie

29 oktober 2015

Het is vandaag de dag ondenkbaar dat gewerkt wordt zonder geautomatiseerde informatiesystemen. Dat geldt zeker ook binnen de zorg. Dankzij ICT zijn de afgelopen decennia grote innovaties tot stand gekomen. Van applicaties op smartphones (een alledaags voorbeeld; Van parkeergeld betalen op het ziekenhuisterrein) tot hoogwaardige medische innovaties (bijvoorbeeld; zelfmeetoplossingen voor diabetes patiŽnten of voor COPD monitoring).
Lees meer

keer gelezen

Planetree bij GGzE

5 oktober 2015

In september heeft GGzE het internationale Planetree-label ontvangen als erkenning voor de mensgerichte zorg die zij dagelijks biedt. GGzE is daar terecht trots op.

Vijf jaar geleden heeft GGzE het Planetree-gedachtegoed omarmd. De aanleiding hiervoor is dat GGzE het verschil wil maken, zoals Conny BŲdeker, manager HRM, toelicht. De planetree-gedachte gaat uit van mensgerichte zorg in een helende omgeving. Oprechte aandacht voor mensen staat daarbij centraal.Conny werkte nog niet bij GGzE toen Planetree werd geÔntroduceerd. Wel kent zij de verhalen uit de organisatie over het begin.
Lees meer

keer gelezen

Managen is ook een vak!

8 juni 2015

Wij spreken met Anja Karst, sinds september 2014 ‘Chief Medical Officer’ binnen het bestuursteam van Vincent van Gogh, een instelling voor geestelijke gezondheidszorg. In die hoedanigheid is zij het hoofd van het Medical Office en geeft leiding aan de psychiaters en andere artsen, zoals verslavingsartsen en specialisten ouderen zorg en de klinisch(neuro)psychologen.
Lees meer

keer gelezen

Het Westerdok

8 april 2015

Op 30 maart word ik door Jeroen Traas, Circuitmanager spoedeisende psychiatrie en ouderen ontvangen in het Westerdok. Dit is de nieuwe locatie van Dimence in Almelo, waarbinnen alle activiteiten van Dimence op het vlak van de geestelijke gezondheidszorg zijn gebundeld. Het is een hels karwei geweest om dit ambitieuze project tot stand te brengen. Sinds begin maart 2015 is het zo ver. Jeroen Traas en zijn collega’s zijn toegetreden tot het nieuwe complex. Bij binnenkomst valt op dat gekozen is voor ruimte, voor licht en een moderne, vriendelijke sfeer.
Lees meer

keer gelezen

Persoonlijke ontwikkeling

26 februari 2015

Er was eens een hele mooie lieve prinses, die gevangen was in een groot kasteel met hoge muren en een slotgracht. De ridder, die gehoord had van deze bijzondere prinses, wilde haar graag bevrijden om haar te huwen. De enige manier om binnen te komen was via de slotbrug, maar deze werd bewaakt door de draak met zeven vuurspuwende koppen. De moedige ridder trok ten strijde en nam zeven wapens mee. Onverschrokken viel hij aan en na een heftige strijd had hij zijn lans door de eerste kop gestoten. Indachtig de schone prinses vocht hij onverdroten voort en na een bloedig en langdurig gevecht overwon hij stuk voor stuk alle koppen en daarmee de draak. Trots en krachtig sloot hij de prinses, die nog mooier en liever was dan hij gedacht had, in zijn armen. Hij kuste haar teder en ze leefden nog lang en gelukkig.
Lees meer

keer gelezen

Lean leiderschap

11 december 2014

Welke leiderschapskarakteristieken maken van een organisatie een succesvolle Lean organisatie? Lean principes en methoden winnen de laatste jaren aan populariteit, ook in de zorg. Lean is het concept van het toevoegen van waarde en het reduceren van verspilling, waardoor het zorgproces verbetert. Het Lean gedachtegoed focust op processen en ervaringen in de werkomgeving. Dat betekent dat verbeterprojecten voortkomen uit de praktische ervaring op de werkvloer, als plaats waar het product of de dienst waardevol wordt voor de gebruiker of, in gezondheidstermen, de patiŽnt.
Lees meer

keer gelezen

Kopzorgen in de zorg

15 september 2014

Bestuurders, werkgevers –en werknemersorganisaties rollen over elkaar heen en roepen om het hardst, en om het gelijk over de rampzalige effecten van de bezuinigingen in de Zorg. De discussie verruimt zich van aan hun lot overgelaten ouderen, naar het baanverlies van vele Zorgprofessionals.
Lees meer

keer gelezen

IT als strategische asset

9 april 2014

De inzet van IT in de zorg zal verder toenemen. Nu al besteden we in Nederland in de curatieve zorg jaarlijks 1,5 miljard euro aan IT. Er zal blijvend fors worden geÔnvesteerd in nieuwe IT-systemen en -infrastructuur. Tegelijk moet de zorg het hoofd bieden aan een stijgende zorgvraag, toenemende personeelstekorten, marktwerking, prestatiebeloning en last but not least: bezuigingen. Hoe IT strategisch in te zetten, is bepalend in de digitaliserende zorg.
Lees meer

keer gelezen